Etażerka Koziol Babell

Koziol Babell

Wielopiętrowa etażerka Babell ma kilkadziesiąt odmian kolorystycznych i rozmiarowych. Ten charyzmatyczny przedmiot produkowany jest nieprzerwanie w niemieckiej fabryce Koziol od ponad 30 lat! Swój sukces zawdzięcza temu, że jest estetyczny, bardzo  praktyczny i niedrogi. Kto zaprojektował etażerkę Babell i i czy od razu spodobała się klientom? Jaki wpływ miała na dzisiejszą popularność etażerek?

Etażerki Koziol Babell

O etażerce Babell opowiada Stephan Koziol...

Podczas targów wiosennych w 1995 roku nasze stoisko odwiedził Wolfgang Hints - projektant z Wiednia, z którym już wcześniej współpracowaliśmy. Powiedział mi, że ma nowy ciekawy pomysł. Hints przyniósł ze sobą kosz pełen owoców, wysypał je na stół i powiedział, że pokaże mi jak można je w interesujący sposób zaprezentować.
Do tego celu zmajstrował „kartkowe kino” . Wyciągnął gruby notes, wygiął go i kciukiem wypuszczał kolejne kartki. Rysunki na kartkach wprawiły sie w ruch.
Owoce leżące na stole „uniosły się” w powietrze, części etażerki ułożyły się w całość i na kolejnych piętrach ułożyły się owoce. Potem owoce „spadały” z etażerki  i gdy była już pusta poszczególne części z powrotem się złożyły.

Etażerki Koziol BabellByłem zafascynowany sposobem i wyrazistością prezentacji i od razu zaczęliśmy myśleć o realizacji pomysłu całkiem zapominając, że ten projekt będzie wymagał dla każdej części etażerki oddzielnej formy i będzie bardzo kosztowny.
We współpracy z firmowym działem projektowania ustaliliśmy rozmiary etażerki, zbudowaliśmy formy, przetestowaliśmy różne materiały i ustaliliśmy rodzaj wykończenia powierzchni. Górna cześć polerowana, błyszcząca, idealna do prezentacji i czyszczenia, a dolna matowa i odporna na zarysowania.

Po pierwszej swojej prezentacji, etażerka Babell od razu wylądowała na pierwszych stronach magazynów dla projektantów i architektów jako „Key Visual”

Niestety, długo była produktem o małej popularności. Dopiero po trzech latach, w ciągu których wypróbowaliśmy ok 100 kolorów i dużo różnych sposobów prezentacji, osiągnęliśmy sukces. Babell stała się międzynarodowym „hitem” sprzedaży.

Przełomowe było to, że w końcu udało się nam przekonać naszych klientów o niezwykłości tego produktu i wielu jego zaletach. O tym, że dzięki klarownemu i prostemu wzornictwie pasuje doskonale do mieszkań o różnych stylach, że eksponowane na niej produkty są na pierwszym planie, a etażerka w zależności od koloru pełni jedynie mniej lub bardziej rolę tła, że daje się w prosty sposób składać i dzięki temu nie sprawia kłopotu z przechowywaniem.

Etażerki Koziol BettyW międzyczasie Babell była już produkowana w ok. 250 kolorach, powstały kolejne wielkości i mutacje (Betty). Zdobyła wiele nagród w międzynarodowych konkursach design’u. Design Babell przyjął się zarówno w europejskim jak i w azjatyckim poczuciu estetycznego smaku. Jest produktem rozpoznawalnym w każdej części świata i jest ponadczasowa.

Produkując Babell stworzyliśmy produkt codziennego użytku i jednocześnie ikonę dekoracji wnętrz. Spowodowaliśmy również ,że „etażerki stołowe” znowu są „en vogue”. Wielu producentów po sukcesie Babell podjęło ten temat i na rynku pojawiły sie odmiany etażerek wykonanych z różnych materiałów.

Uważamy, że jest to naszym kulturowym obowiązkiem tak zaadaptować dobre i funkcjonalne produkty z przeszłości jeśli chodzi o wygląd, materiały i funkcjonalność, aby spełniały wymagania i oczekiwania współczesnego klienta.
Myślę, że etażerka Babell pokazała, że nam się to doskonale udało.

W końcu sama nazwa wskazuje, że dzisiaj każdy może „mieć frajdę” i zbudować sobie własną wieżę BABEL, oczywiście bez kłopotów i problemów, które mieli budowniczy opisani w Biblii.

Stephan Koziol, 25.09.2014, tłumaczenie Andreas Mackowiak